Özyeğin University, Çekmeköy Campus Nişantepe District, Orman Street, 34794 Çekmeköy - İSTANBUL

Phone : +90 (216) 564 90 00

Fax : +90 (216) 564 99 99

E-mail: info@ozyegin.edu.tr

Peer Bullying

Peer Bullying

Bullying can be described as the physical or psychological hostile pressure that one person exerts against another person. In bullying, there is an aggressor (who oppresses), a victim (the target of the oppression) and a spectator (who witnesses bullying). If a person experiences those attitudes by a group, it is called mobbing. 

Peer Bullying at University

It can be defined as the psychological pressure that a student exerts on another student through verbal, emotional or intimidation. Sometimes it can apply pressure by a group of students. Those behaviors repeat and become organized. Bullying behaviors do not always include direct hostile behavior. Those bullying behaviors are seen as logical under the name of joke or friendly communication. Whether directly hostile or as a joke, it both creates psychological pressure on the victim and disrupts the life balance. 

 

Types of Bullying:

1. Emotional Bullying:

• Gossip about the person

• Acting as if the person is not there at the moment

• Trying to keep the person away from the group

2. Verbal Bullying:

• Saying offensive words directly to the victim

• Using humiliating names besides everyone

• Taking sarcastically or using humiliating words jokingly 

3. Cyberbullying:

• Correspondence that will cause psychological distress in the victim through social media

Dealing with Bullying at University:

1. Talk about the Problem:

It will be good for you to make the problem you are experiencing talk able. You may have doubts about whether the bullying behaviors you suffered were deliberate. Even if it does not contain malicious intent, there are behaviors that bother you and you are disturbed. Talk to someone you trust about the problem. Talking will make your problem more concrete. You will find more comfortable what you need to do about the more concrete problem. 

2. You have the right to be uncomfortable:

Remind yourself that you have the right to be disturbed even if the behaviors you are disturbed do not include any visible hostility. You do not have to tolerate every joke or attitude.

3. Use the words ‘‘STOP’’ and ‘‘NO’’:

Limit the attitudes and behaviors you are disturbed. In some cases, attackers may not be aware that they are bullying and in an aggressive position. If you do not indicate that you are uncomfortable, you will somehow reward the attacker’s behavior. 

4. You do not have to suit everyone:

You do not have to get along well with all types of people and fit every group. Sometimes strange behaviors may be that a person’s way of communication. If those behaviors are targeted you, warn the person. If they are not targeting you but you are still uncomfortable with those behaviors, remind yourself that you have the option to move away from the person. 

5. Support the Victim:

People who are not exposed to bullying behavior but witness the pressure exerted by the attacker on the victim are called spectators. Research shows that the audience is negatively affected psychologically as well as the victim. It will be good for both the victim and you to go to the victim and support. 

IMPORTANT: Supporting the victim does not mean intervening in the bullying. Often intervention in good faith can put you in attacker’s role.

For more information and support, you can contact Psychological Counseling Unit via counseling@ozyegin.edu.tr.



 

orbalığı
Bir öğrencinin diğer öğrenciye sözel, duygusal ya da göz korkutma yoluyla uyguladığı psikolojik baskıdır. Mağdura yapılan baskı bazen bir grup öğrenci tarafından da uygulanabilmektedir. Bu davranışlar sıklıkla tekrarlar ve organize bir hale gelir. Yapılan zorbalık davranışları her zaman direk düşmanca tavır içermez. Bu davranışlar şaka ya da arkadaşça iletişim adı altında mantıksallaştırılır. Direk düşmanca olsun ya da şaka yollu olsun, her iki türlü de mağdurun üzerinde psikolojik baskı yaratır ve kişinin yaşam dengesini bozar.
Zorbalık Türleri:

1. Duygusal Zorbalık:
• Kişi hakkında kötü niyetli dedikodu yapmak
• Mağdur o an orada değilmiş gibi davranmak
• Kişiyi gruptan uzak tutmaya çalışmak

2. Sözel Zorbalık:
• Direk mağdura karşı rahatsız edici sözler söylemek
• Herkesin ortasında küçük düşürücü isimler takmak
• İğneleyici konuşmak ya da şaka amaçlı küçük düşürücü sözler söylemek

3. Sanal Zorbalık:
• Saldırganın sosyal medya aracılığı ile mağdurda psikolojik sıkıntıya neden olacak yazışmalar yapmak

Üniversitede Yapılan Zorbalıkla Baş Etmek:

1. Sorunu Konuşun:
Yaşadığınız sorunu konuşulabilir yapmak size iyi gelecektir. Mağdur kaldığınız zorbalık davranışlarının kasti yapılıp yapılmadığına dair şüpheleriniz olabilir. Kötü niyet içermiyor olsa bile, sizi rahatsız eden davranışlar var ve siz bundan rahatsız oluyorsunuz. Sorunu güvendiğiniz birisi ile konuşun. Konuşmak yaşadığınız sorunu daha somut hale getirecektir. Daha somutlaşan sorunla ilgili ne yapmaya ihtiyacınız olduğunu daha rahat bulabileceksiniz.

2. Rahatsız Olmaya Hakkınız Var:
Rahatsız olduğunuz davranışlar gözle görülür bir düşmanlık içermese bile, rahatsız olmaya hakkınız olduğunu kendinize hatırlatın. Her şakaya tahammül göstermek ya da her tutuma tolerans göstermek gibi bir zorunluluğunuz yok.

3. Dur ve Hayır Kelimelerini Kullanın:
Rahatsız olduğunuz tutum ve davranışlara karşı sınır koyun. Bazı durumlarda saldırganlar zorbalık yaptığının ve saldırgan pozisyonda olduğunun farkında olmayabilir. Rahatsız olduğunuzu belirtmez iseniz, kişinin davranışlarını bir şekilde ödüllendirmiş olursunuz.

4. Herkese uymak zorunda değilsiniz:
Her türden insanla iyi anlaşmak ve her gruba uymak zorunda değilsiniz. Bazen size garip gelen davranışlar o kişinin iletişim şekli olabilir. Bu davranışlar sizi hedef alıp kasti bir şekilde yapılıyorsa, o kişiyi uyarın. Eğer sizi hedef almıyor ama siz hala bu davranışlardan rahatsızlık duyuyorsanız, o kişiden uzaklaşmak seçeneğiniz olduğunu kendinize hatırlatın.

5. Mağdura Destek Olun:
Zorbalık davranışlarına maruz kalmayıp, ancak saldırganın mağdura uyguladığı baskıya şahit olan kişilere seyirci denir. Araştırmalar, mağdurun psikolojik olarak etkilendiği kadar, seyirci olanların da psikolojik olarak olumsuz etkilendiğini göstermektedir. Mağdurun yanına gidip, destek olmanız hem mağdura hem de size iyi gelecektir.

UYARI: Mağdura destek olmak demek, olaya müdahale etmek demek değildir. Çoğu zaman iyi niyetle yapılan araya girip müdahale etmeler sizi saldırganın rolüne sokabilir.